Aerodynamiczny rower - poznaj jego fenomen! Nowy Trek Madone SLR 9 Gen 7
Gdyby wieszanie plakatów na ścianach było nadal modne, w pokojach wielu entuzjastów kolarstwa z pewnością obecny by był poster przedstawiający rower aerodynamiczny Trek Madone SLR 9 Gen. 7, który to jest bohaterem głównym tego artykułu. To niesamowita maszyna wyścigowa, dlatego warto poznać ją bliżej. A jeżeli tylko mamy taką możliwość i potrzebę to Trek Madone SLR 9 będzie na pewno świetnym wyborem. Zobaczmy, co sprawia, że ten aerodynamiczny rower szosowy to sprzęt z najwyższej półki.
Jeden z najbardziej aerodynamicznych rowerów na świecie - Trek Madone SLR Gen 7
Trek Madone SLR 9 eTap Gen. 7 to rower wyścigowy o aerodynamicznych właściwościach, które zostały dopracowane w każdym calu - i to dosłownie. Prowadzenie linek i przewodów we wnętrzu ramy to już standard w tej klasie rowerów. Jednak Trek SLR 9 Madone jest rowerem kompletnym pod względem aerodynamiki i nie tylko. Prezentuje on holistyczne podejście zespołu projektującego rowery Trek.
Wszystko, co można było zoptymalizować pod względem oporów stawianych powietrzu, zostało uczynione. Trek Madone SLR Gen 7 posiada kierownicę zintegrowaną z mostkiem, a każdy profil ramy został ukształtowany, tak by zapewniać, jak najmniejsze straty na skutek oporu powietrza. Dużą rolę odgrywa także system Iso Flow z charakterystycznym otworem poniżej rury podsiodłowej. Aerodynamika została zaprojektowana z uwzględnieniem nawet takich szczegółów jak zminimalizowanie turbulencji powietrza przepływającego wokół bidonów.
Nowy Trek Madone SLR Gen 7 - czym wyróżnia się ten model?
O wyróżnikach Madone SLR Gen. 7 można pisać wiele. Tym, co rzuca się w oczy nawet laikowi jest charakterystycznie ukształtowany węzeł łączący rurę podsiodłową z rurą górną. Końcówka tej drugiej niczym wspornik podtrzymuje profil do montażu sztycy siodełka. A to nie koniec szczególnych cech tej szosowej ramy aero. Kiedy przyjrzymy jej się nieco bardziej od przodu lub od tyłu dostrzeżemy, że pionowy profil rozdziela się na dwie części, by na wysokości rury górnej połączyć się w jeden monolit. To właśnie Iso Flow, które opiszemy także w jednym z kolejnych akapitów.
Najlżejszy rower areo Madone
Zaledwie 7,10 kg (dla rozmiaru 54) - tyle waży Trek Madone SLR 9 siódmej generacji na najnowszej grupie Shimano Dura-Ace R9270 w wersji 12 rzędowej. Uzyskanie tak niskiej wagi jest możliwe przede wszystkim dzięki zastosowaniu lekkiej ramy z włókna węglowego OCLV serii 800. Oczywiście równie ważne są pozostałe komponenty. To wyposażenie z najwyższych grup osprzętu SLR 9, takie jak: SRAM RED eTap AXS oraz wspomniane Shimano Dura-Ace. Co za tym idzie, charakteryzują się niską masą. TTo chociażby sterowany bezprzewodowo napęd 2x12 SRAM RED eTap AXS, ultra lekkie koła Bontrager Aeolus RSL 51 z włókna węglowego OCLV, czy również wykonana z włókna węglowego kierownica ze zintegrowanym mostkiem.
Najszybszy wyścigowy rower szosowy
Nawet najlżejszy, najlepiej zoptymalizowany pod względem aerodynamiki rower nie zapewni zadowalających osiągów, jeśli nie będzie dobrze dopasowany do kolarza. To oczywiste, ale innym, ważnym czynnikiem, który przekłada się na “szybkość” danego roweru jest jego sztywność. Dobry rower szosowy powinien z jednej strony zapewniać taki poziom sztywności, by kolarz jak najefektywniej mógł przekazywać siłę mięśni na napędzanie koła. Każde wciśnięcie i pociągnięcie ramienia korby powinno być w jak najmniejszym stopniu pochłaniane przez elastyczność ramy. Ponadto sztywność roweru zapewnia niezbędne, szczególnie przy wyższych prędkościach, czucie nawierzchni.
Z drugiej strony zbyt sztywna rama przekazuje każdą najdrobniejszą wibrację na siodełko i kierownicę - czyli na miejsca, z którymi ma kontakt kolarz. Nadmierne wstrząsy mogą skutkować nadmiernym zmęczeniem i brakiem komfortu. Madone SLR 9 Gen. 7 jest zaprojektowany tak, by jego rama była sztywna, a jednocześnie by pochłaniała niepożądane wibracje. To zasługa zaawansowanej inżynierii materiałowej i technologii Iso Flow.
Nowoczesna technologia Iso Flow
Iso Flow to rewolucyjny następca technologii Iso Speed. W przeciwieństwie do niej nie posiada żadnych ruchomych części odpowiedzialnych za tłumienie wstrząsów. Duża sztywność boczna, pewna miara elastyczności w płaszczyźnie pionowej, niska masa i optymalna areodynamika - wszystko to zostało osiągnięte dzięki uwzględnieniu właściwości materiału, z którego wykonano ramę i nadaniu jej odpowiedniego kształtu.
Trek siódmej generacji Madone SLR - perfekcyjna integracja całości
Jak się jeździ Trekiem Madone SLR? Choć to maszyna zapewniająca najlepsze możliwe osiągi, to została zaprojektowana tak, by zapewnić dopasowanie zarówno profesjonalnym zawodnikom, jak i amatorom kolarstwa. Wszystko za sprawą optymalnej geometrii oraz dzięki użyciu osprzętu, który profesjonaliście zapewni wydajność, a dla amatora nie będzie skomplikowany czy niewygodny w użytku. Madone SLR to połączenie tego, co najlepsze, gdy weźmiemy pod uwagę rowery wyścigowe. Ta integracja została wykonana w sposób skrupulatnie przemyślany. Dlatego każdy parametr roweru współgra z pozostałymi jego cechami. To sprawia, że Trek Madone SLR to wyjątkowy rower wyścigowy dla zwycięzców… no i dla tych którzy chcą nimi zostać!